Sjipning!

rope

Jeg har tidligere dyrket Rope Skipping sammen med min søster, og jeg kommer ofte til at savne den træningsform. Rope Skipping er sjipning på holdplan, hvor der både sjippes single rope (enkelt tov) og double dutch (to tove). Det var helt vildt sjovt, og man får virkelig pulsen op. Det var tydeligt mærkbart, hvordan ens kondition forbedredes fra gang til gang. Jeg har ofte haft lyst til at tage sjippetovet frem herhjemme, da vi har højt til loftet – men jeg er ikke sikker på, at vores underbo synes lige så godt om ideen ;-) Jeg glæder mig derfor til, at vejret bliver lidt bedre, så jeg kan komme ned i gården og hoppe lidt ;-)
Sjipning er en populær træning indefor bl.a. boksetræning og crossfit – og med god grund! Sjipning er nemlig en super effektiv træning, som ikke behøver at tage særlig lang tid. Ifølge eksperter, så svare 10 minutters sjipning nemlig til 30 minutter jogging, når man sammenligner konditionseffekten.
Når man sjipper er hele kroppen er i gang og de store muskelgrupper bliver aktiveret, hvilket også giver en høj forbrænding (afhænger af vægt, antal hop, vægten på tovet og hoppehøjden, men en tommenfingerregel er, at man ved sjipning ca. forbrænder 100 kcal pr. 10 minutter, hvis man sjipper i normalt tempo og vejer omkring 60-80 kilo). Sjipning kan det også være med til at forbedre balancen, og hjernen udfordres ligeledes pga de mange koordinere bevægelser.
Du kan købe et sjippetov til under 100 kr., og så kan man have et sjippetov med overalt, fordi det ingenting fylder :-) Her er et link til et sjippetov fra Casall til kun 89,75 kr. På samme side kan man også finde et Casall-sjippetov med vægt i til 169,75 kr. (link).
Når du først har lært at sjippe (regular skip), kan du begynde at sammensætte forskellige øvelser, for at få aktiveret hele kroppen. Det gør det også noget sjovere, da det nemt kan blive trivielt bare at hoppe op og ned.
I videoen nederst bliver der vist nogle forholdsvist nemme øvelser, som minder meget om den slags opvarmning, som vi lavede dengang jeg dyrkede Rope Skipping. Det kan godt være, at det ser lidt fjollet ud – og måske også nemt ud – men det er faktisk sværere og hårdere end man lige tror ;-) Jo flere forskellige øvelser jo bedre kondition, forbrænding og koordination/balance.
Husk: Stødabsorberende fodtøj og den rigtige længde sjippetov (stil dig på torvet -enderne skal nå op til dine armhuler).

Skriv et svar

