Sunde alternativer til smør

Smør er ikke blot fedende, som mange sikkert ved – det indeholder desværre alt det ”dårlige fedt”, som kan gøre os syge. Smør er nemlig et animalsk produkt, som indeholder rigtig mange mættede fedtsyre (og vi har som sagt allerbedst af de umættede og flerumættede fedtsyre).  En kost med et stort indtag af mættede fedtsyrer kan, ud over at gøre dig overvægtig, altså også fører til arteosklerose (åreforkalkning) og hjerte-kar-sygdomme.  Derfor skal smør ud af vores dagligdag og kun nydes ved særlige lejligheder, hvor det er svært at undvære! ;-) Ved at lægge smøren på hylden er der rigtig mange kalorier at spare, og det kan være en anledning til at få indtaget nogle af de ”gode fedtsyre”, som måske ikke er så kalorielette, men som er super sunde for kroppen.

1) Friskost
Mejeriprodukter bidrager med gode næringsstoffer til kosten, bl.a. protein og en masse vitaminer og mineraler (fx B-vitaminer, kalcium, fosfor og jod). Ved at vælge magre varianter får man ostens gode egenskaber, samtidigt med, at man begrænser indtaget af mættet fedt. Her kan du med fordel gå efter smøreoste fra Minimum eller Levevis, da de har et lavt fedtindhold og derfor også et lavt kalorieindhold. Du kan se hvordan jeg bl.a. bruger friskost som smør her.
3

2) Avocado
En moden avocado har en cremet konsistens og en rigtig lækker smag, og er et super alternativ til smør. Du kan se hvordan jeg bl.a. bruger avocado som smør her.
Avocadoer er fyldt med vitaminer, antioxidanter og sunde fedtsyrer, som alt sammen er med til at styrke og forbedre kroppen.
1

3) Mayonnaise
Mayonnaise indeholder, modsat smør, fedt fra planteriget (de er lavet på en oliebasis), hvilket gør mayonnaise et bedre valg end smør. Her er det også en fordel at gå efter de fedtreducerede produkter, da de ofte indeholder halvt så meget fedt, som i originalprodukterne. Du kan med fordel gå efter mayonnaiser med et kalorieindhold på under 100 kcal pr. 100 gram.
8

4) Sennep
Der findes rigtig mange typer sennep, så det nemmeste er at prøve sig lidt frem. Vær her opmærksom på indholdet af sukker, når du vælger sennep, da der kan være stor forskel. Jeg spiser ikke selv sennep, så det er lidt svært at rådgive om det – men jeg har hørt, at det skulle være godt til kød, fisk eller en kartoffelmad ;-)
6

5) Hummus
Hummus, som bl.a. er lavet af kikærter, indeholder også fedtstoffer fra planteriget, hvilket er det sundeste valg, når det kommer til fedtstoffer. Jeg er ikke selv så pjattet med hummus, så her er det igen svært at vejlede.
7

6) Peanut butter
Der er mange, som er forskrækkede over peanut butter, fordi fedtindholdet er meget højt. Men igen er det her de sunde fedtstoffer, der er tale om. Derfor er peanut butter rigtig sundt, hvis man blot tænker på mængden – og så er det fyldt med protein. Peanut butter smager rigtig godt sammen med hytteost og banan, men også rigtig godt alene.4

7) Pesto
Pesto indeholder også rigtig meget fedt – men igen er det den sunde af slagsen, som pesto indeholder. Så hvis man blot tænker på mængden, er pesto er rigtig godt alternativ til smør, som bl.a. smager rigtig godt sammen med det meste kødpålæg, samt sammen med hytteost.
2

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s