Low-carb pizza

Jeg udgav tidligere et indlæg omkring en pizza, som jeg havde spist til aftensmad, og flere har spurgt om opskriften – så her kommer den :-)
Jeg kalder pizzaen low-carb, da der er forsøgt at komme af med så mange unødvendige kulhydrater som muligt, uden at det ødelægger pizza-fornemmelsen ;-) Pizzabunden i denne opskrift er blød og brødagtig, men en lille smule klæg pga. det lave indhold af mel. Den bliver altså ikke sprød og knasende, som ved købe-pizza, men jeg synes helt bestemt, at dette er et fint alternativ til pizza, hvis man vil undgå en hel masse kalorier (en almindelig pizza fra det lokale pizzaria kan nemt løbe op på 1500 kcal) ;-) Opskriften på pizzabunden er inspireret af en opskrift fra bloggen FoodiesnFashion.
DSCF6187
DSCF6189
DSCF6190
DSCF6191
DSCF6192
DSCF6193
DSCF6194
DSCF6195
DSCF6196
DSCF6198
Ingredienser (til 1 person):

  • Pizzabund:
    • 1 æg
    • 125 gram minimælk
    • 50 gram speltmel
  • Fyld:
    • 2 spsk. pizzasauce
    • 50 gram hytteost (1,5 %)
    • Lidt Iceberg salat og rødløg

Fremgangsmåde:

  • Tænd ovnen på 200 grader.
  • Pisk de tre ingredienser til pizzabunden sammen. Det bliver ikke til en dej, som skal rulles ud, men en våd masse.
  • Kom bagepapir i et lille ovnfast fad og hæld massen heri.
  • Bag i ovnen i 25 minutter.
  • Når bunden er færdig, tages den ud af ovnen og der kommes pizzasauce og hytteost på (hvis man vælger at komme en eller anden form for kød på pizzaen, kommes det også på her). Herefter sættes pizzaen tilbage i ovnen og bages videre i 10 minutter.
  • Når pizzaen er færdig, kommes salat og rødløg på inden servering.

8 thoughts on “Low-carb pizza

  1. Hej :-)
    Jeg læste den anden dag et af dine ældre opslag, hvor du skriver hvordan man skal lægge sin makeup. Jeg kom til at tænke på hvilken highlighter du bruger?

    Hilsen Patricia

  2. Jeg kom skinke og 9% spegepølse på og rucolasalat tilsidst. (Min kæreste ville have noget kød på ;-) ) ..

    Det blev utroligt lækkert, og ligger dejligt let i maven. Kan klart anbefales.

    Tak for dine gode og sunde råd. Jeg følger flittigt med :-)

    Hilsen Linea.

  3. Hvordan får du det til kun ca 300 kcal?:-)
    Er det ikke:
    Æg: ca 80 (kan man evt nøjes med hvider??)
    Mælk: 45
    Mel: 115
    Pizzasauce: 50
    Hytteost: 35

    Eller er jer gal på den?:-)

Skriv et svar

