Hvordan er det nu liiige med kulhydrater?

De fleste af os elsker kulhydrater! Derfor er det også svært, når der bliver prædiket om, at vi skal undgå kulhydrater for ikke at tage på. Men faktisk handler det i bund og grund om at vælge de ”gode” kulhydrater. Det kan ligefrem være farligt for kroppen, hvis vi ikke indtager kulhydrater nok. Kroppen skal nemlig bruge kulhydrater til at have energi nok til at kunne fungere.

Good carb, bad carb:
”Gode” kulhydrater har flere fibre og er mere komplekse i opbygningen end de ”dårlige” kulhydrater, hvilket gør, at de tager længere tid om at blive nedbrudt til glukose.
De ”gode” kulhydrater findes bl.a. i frugt, grøntsager og i fuldkornsprodukter (fx groft rugbrød og knækbrød, samt havregryn). På grund af det høje fiberindhold, giver disse kulhydrater en bedre mæthedsfornemmelse og en bedre fordøjelse.
De ”dårlige” kulhydrater, som du skal undgå så meget som muligt, er fx hvide ris og pasta, lyst og mellemlyst brød, kager, småkager og selvfølgelig sukker. Disse produkter gør faktisk ikke noget godt for kroppen, og leder ofte blot til et ustabilt blodsukker og utilpashed.
En generel huskeregel, når det kommer til indtagelsen af alle slags kulhydrater er, at man skal begrænse mængden (især hvis man ikke træner og ønsker at tabe sig). Derfor lyder rådet: glem ikke kulhydraterne, men vælg i stedet at skære lidt ned på mængden (på nær grøntsager) og sats på de gode af slagsen ;-)

good carbsbad carbs

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s