Kartoffeltærte

Aftensmaden i aften består af kartoffeltærte :-) Denne opskrift er virkelig lækker og mættende! :-)
Jeg har lavet den flere gange og den er nem at lave og bliver altid super lækker. Opskriften er fra en kogebog af De Danske Vægtkonsulenter, som jeg har stående herhjemme – jeg har dog ændret en smule i opskriften selv.
Når min kæreste og jeg får denne ret, spiser vi ikke andet end tærten, så jeg skriver, at opskriften er til 2 personer. Men hvis man får tilbehør til tærten (kød eller salat), så synes jeg, at der er nok til 4 personer i denne opskrift;
DSCF6127
DSCF6137
DSCF6134
Ingredienser (til 2 personer):

  • Tærtebund:
    • 60 gram kalorielet mayonaise
    • 60 gram speltmel
    • Lidt salt og peber
  • Fyld:
    • 3-4 æg
    • 200 gram kogte kartofler
    • 2-3 spsk. hakket løg (jeg bruger rødløg)
    • Ca. 4 spsk. purløg, porre eller lignende
    • 2-3 tsk. karry
    • 2-3 tsk. citronsaft
    • Lidt salt og peber

Fremgangsmåde:

  • Rør alle ingredienserne til tærtebunden sammen. Det bliver til en klistret dej, som skal lægges i bunden af et lille, højt og ovnfast fad. Der bliver kun lige dej nok til at lave en bund som når en centimeter eller to op af fadets sider, men det gør ikke noget, da æggene holder sammen på kartoffelfyldet, når tærten er færdig. Jeg bruger et rundt glasfad fra Bodum, som har en diameter på 15 cm. og en højde på 9 cm.
  • Bag tærtebunden i ovnen ved 200 grader, til den bliver gylden. Herefter tages den ud.
  • Skær de kogte kartofler i små tern.
  • Pisk æggene sammen, og bland heri kartoffelternene, de hakkede løg, purløg/porre og krydderierne.
  • Hæld massen ovenpå den bagte tærtedej og bag tærten færdig i ca. 20-25 minutter ved 200 grader.

One thought on “Kartoffeltærte

Skriv et svar

