Broccolipaté

Det kan tit være svært at finde på grønt tilbehør til sit kød til aftensmaden. Man er måske blevet træt af salat, eller man er måske ikke så vild med grøntsager. På denne måde kan man pifte sine grøntsager op, eller ligefrem forklæde dem som noget lækkert, hvis man ikke er så vild med rå eller kogte grøntsager :-)
Broccoli er supersundt og de fleste af os spiser alt for lidt af denne grønne herlighed :-) Jeg vil her dele en opskrift med jer, som jeg har lavet mange gange, når jeg har haft lidt broccoli til overs. Opskriften er inspireret af en opskrift fra en kogebog, jeg har stående herhjemme, lavet af De Danske Vægtkonsulenter.
Disse broccolipaté-muffins er lækre og svampede i konsistensen, og jeg tænker, at man også sagtens kan blande kogte gulerødder i opskriften, for at give lidt mere smag og sødme :-)
Jeg undskylder på forhånd for billedets dårlige kvalitet :-)broccolipate
Ingredienser (til ca. 4 muffinforme):

  • 300 gram broccoli (brug også gerne stokken)
  • 2 æg
  • 125 gram A38 (eller creme fraiche)
  • Lidt citronsaft
  • ½-1 tsk. salt
  • ½-1 tsk. peber

Fremgangsmåde:

  • Kog broccolien i ca. 10 min og blend den herefter.
  • Tilsæt æg, salt, peber og A38 til den blendede broccoli og rør det hele sammen
  • Hæld massen i silikonemuffinforme (jeg har købt mine i Imerco) og bag dem i ovnen i ca. 50 minutter ved 180 grader.

2 thoughts on “Broccolipaté

Skriv et svar

