Til alle bacon-elskere!

Nu skrev jeg i mit seneste indlæg, at det kunne være lækkert at drysse lidt bacon på toppen af de fyldte bagekartofler… Kom lige i tanke om et lille tip mht. bacon, som jeg synes jeg ville dele med jer – hvis I da ikke allerede har smagt dette vidunder ;-)
I stedet for at vælge svinebacon, kan man vælge at købe kalkunbacon. På den måde kan man spare en del kalorier. Det forholder sig nemlig således, at svinebacon indeholder ca. 257 kcal pr. 100 gram, hvorimod kalkunbacon kun indeholder omkring 125 kcal pr. 100 gram. Der er altså 132 kcal til forskel! Nederst i indlægget har jeg sat de to typer bacon op mod hinanden, hvor det også kan ses, at der er en markant forskel i de to typer bacons fedtindhold (det er netop herfra at den store kalorieforskel findes).
Og den gode nyhed? Det smager ligeså godt som svinebacon (i hvert fald efter min smag). Jeg vil faktisk gå så langt, som til at sige, at der er mere saft og kraft i kalkunbacon, og at det smager mere af kød end fedt.
Så næste gang du skal have bacon, så overvej lige engang, om det ikke var tid til at prøve et sundere alternativ ;-)
sliced raw turkey bacon

  Svinebacon Kalkunbacon
Energi pr. 100 gram 257 kcal 125 kcal
Fedt pr. 100 gram 21,5 gram 6 gram
Kulhydrat pr. 100 gram 1 gram 1 gram
Protein pr. 100 gram 16 gram 18 gram

Skriv et svar

