De blå mirakelbær

COLOURBOX805472 - Kopi
Blåbær – et lille blåt bær med mange fantastiske egenskaber. Det er faktisk svært at vide, præcis hvor man skal starte, da disse bær – som mange andre bærsorter – er super gode for menneskekroppen.

Ny forskning viser, at netop blåbær indeholder allerflest antioxidanter sammenlignet med alle andre typer frugt der er blevet testet.  Antioxidanter er bl.a. med til at beskytte kroppens celler mod frie radikaler. Disse såkaldte frie radikaler er ustabile molekyler, som dannes ved stress, rygning, forurening og giftige miljøer, soldyrkning, indtagelse af usunde fedtstoffer og ved for meget eller for lidt motion. Disse frie radikaler sættes ofte i forbindelse med kræftsygdomme, hjertesygdomme og aldersbetingede lidelser og sygdomme.
Blåbær har også et højt indhold af A- og C-vitamin, som kan være med til at sænke hudens aldringsproces og give en frisk og spændstig hud.

Hvis man skal tro på resultaterne af nyere amerikansk forskning, viser det sig også, at blåbær kan være med til at mindske dit taljemål. Blåbær skulle have en gunstig effekt på det farlige mavefedt samt nedsætte kolesteroltallet og risikoen for diabetes.

Herudover skulle blåbær være godt for synet. Blåbær skulle være med til at beskytte både linsen og nethinden mod angreb fra de føromtalte frie radikaler. Det siges også, at blåbær kan være med til at nedsætte risikoen for udviklingen af grå stær – og kan sammen med tilskud af E-vitamin bremse videreudviklingen, af en allerede opstået grå stær.

Som sagt – et vidunderbær! :-) Jeg spiser ofte friske blåbær sammen med mine All Brans på min A38 til morgenmad, men frosne blåbær er også rigtig lækre i smoothies (frosne blåbær er også billigere end friske blåbær). Her er en nem, sund og rigtig lækker opskrift på blåbærsmoothie, som jeg bedst kan lide den:
COLOURBOX602932

Ingredienser:

  • 1 dl frosne blåbær
  • 1 dl Cheasy vanilje yoghurt (0,1 %)
  • 2 spsk. honning
  • ½ dl skummetmælk
  • Et par isterninger

Fremgangsmåde:

  • Kom alle ingredienserne i en blender og blend indtil den ønskede konsistens. Pynt evt. med et par friske blåbær på toppen :-)

 _________________________________________________________________

Referencer:
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=6006/sprog=1/grp=8/menu=3/
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=6070/sprog=1/grp=8/menu=3/
http://jyllands-posten.dk/ditliv/sundhed/article4135599.ece

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s