Avocado ♥

Avocadoer er fantastiske og er faktisk den eneste frugt jeg spiser dagligt :-) Jeg får meget mavesyre af at spise æbler, pærer, citrusfrugter og lignende, så derfor er avocadoer og bananer faktisk det eneste jeg nyder at spiser dagligt.
Jeg sidder her til morgen og ser Go’morgen Danmark på Tv2, hvor ernæringsekspert Christian Bitz taler om avocadoens fortræffeligheder. Dette inspirerede mig til at skrive lidt om avocadoen, da jeg som sagt spiser mange af dem ;-)

Jeg vil lige starte med at skrive, at jeg ikke er uddannet eller er under uddannelse som ernæringsekspert eller diætist, men at min viden stammer fra henholdsvis undervisning på sygeplejerskeuddannelsen og henholdsvis er opstået af personlig interesse for emnet.
Ifølge ernæringsekspert Christian Bitz indeholder avocadoer 12 af de 13 vitaminer, som findes (bl.a. A-, B-, E-, og C-vitaminer). Herudover indeholder avocadoer folinsyre og mineraler (magnesium, kobber, jern, calcium, kalium og mange flere)

Mange har nok hørt, at avocadoen har et højt fedtindhold, og det har den også. En avocado indeholder ca. 15 gram fedt pr. 100 gram (og 183 kcal pr. 100 gram). Størstedelen af dette fedtindhold består dog af de sunde enkeltumættede fedtsyrer. Disse enkeltumættede fedtsyrer er sunde fordi de bl.a. leverer energi til kroppens celler, hjælper til med optagelsen af fedtopløselige vitaminer (A, D, E og K-vitaminer) samt bidrager til at sænke det dårlige LDL kolesterol i kroppen.

Avocadofrugten også et højt indhold af kostfibre, (5,2 gram pr 100 gram). Man kan sige, at kostfibre er nogle grove kulhydrater, som adskiller sig fra kostens andre kulhydrater ved, at de ikke kan nedbrydes i mave-tarmkanalen. Herved skaber kostfibrene en ”fyldeeffekt” i tarmen og sætter derved skub i fordøjelsen. Herudover er kostfibre med til at forebygge hjertekarsygdomme og forebygge kræft.

Avocadoen har altså mange gode egenskaber for menneskekroppen! Man skal blot være opmærksom på, at de har et højt fedtindhold, så man skal ikke gå amok i avocadoer i en længere periode ;-)

Ha’ en god dag derude :-)

Skriv et svar

